دومین روز بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی برنامه‌ها و کارنامه نامزدهای تصدی پنج وزارتخانه اطلاعات، امور اقتصادی، امورخارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذشت.

وزن‌کشی پنج وزیر پیشنهادی در روز دوم

اما آنچه صحن علنی مجلس در دو نوبت صبح و عصر دیروز به خود دید، بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات،  عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود که البته روند بررسی عراقچی ناتمام ماند و ادامه آن به نوبت عصر موکول شد. در نوبت عصر نیز با پایان یافتن نوبت بررسی صلاحیت وزیر امور خارجه، برنامه‌ها و کارنامه محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. 

راه هموار خطیب
از همان ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که وزیر پیشنهادی اطلاعات در روند بررسی صلاحیتش در مجلس با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد و منازعه‌ای بر سر ابقای او در این پست کلیدی در دولت جدید میان نمایندگان شکل نخواهد گرفت. روی همین حساب دو کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در گزارش‌های خود در صحن علنی، خطیب را دارای شرایط برای ابقا بر مسند وزرات اطلاعات معرفی کردند. مجتبی زارعی نماینده تهران نیز که در مخالفت با حجت‌الاسلام خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات سخنرانی کرد، اعلام کرد به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی خواهد داد اما رأی او «نمادین» بوده و علاوه بر آن هیچ یک از نمایندگان را نیز به رأی ندادن به آقای خطیب دعوت نمی‌کند.
سیداسماعیل خطیب نیز در دفاع از برنامه‌ها و کارنامه خود با اشاره به بلوغ نهادهای امنیتی در  چهل‌سالگی وزارت اطلاعات، تقویت رویکردهای صیانتی نسبت به جامعه و رویکرد مردمی این وزارتخانه را از جمله برنامه‌های خود معرفی کرد. 

آزموده را آزمودن خطاست
پس از وزیر اطلاعات، نوبت به عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی رسید که او نیز توانسته بود طی نشست هایش با کمیسیون اقتصادی مجلس، نظر موافق این کمیسیون را نسبت به خود جلب کند. قرعه شروع نطق‌های جدی در مخالفت با وزرای پیشنهادی در روز دوم بررسی صلاحیت‌ها، به نام حسین صمصامی نماینده تهران افتاد تا با اشاره به کارنامه همتی در دولت حسن روحانی، با عبارت «آزموده را آزمودن خطاست» نمایندگان را مورد خطاب قرار دهد. بخش جنجالی صحبت‌های صمصامی زمانی بود که وی همتی را   از متهمان چای دبش خواند که در زمان تصدی مسئولیت، ترک فعل کرده و باید نسبت به آن پاسخگو باشد. دقیقاً در نقطه مقابل صمصامی، شمس‌الدین حسینی با استناد به اینکه «وزراتخانه جای آزمایش نیست» از عملکرد همتی دفاع کرد و او را مسئولی با تجربه خواند که ذخیره ارزی کشور را حفظ کرده است. پس از صحبت موافقان و مخالفان، همتی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی و عملکردش به ایراد سخنرانی پرداخت و اعلام کرد:«برنامه پیشنهادی خود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی را با رویکرد جدید در عرصه اقتصادی کشور و اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی تدوین و ارائه کرده است».
روند بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه از حیث رسانه‌ای را می‌توان پربازخوردترین نمونه در روز دوم عیارسنجی کابینه به حساب آورد. بازتاب نطق امیرحسین ثابتی نماینده تهران و چهره نزدیک به سعید جلیلی در مقام مخالفت با وزیر پیشنهادی این وزارتخانه و پاسخ عباس عراقچی و حامیان دولت چهاردهم در فضای مجازی سبب شد نطق‌ها درباره نامزدی تصدی این وزارتخانه بیش از سایران زیر ذره‌بین نگاه‌ها و توجهات برود. 
ثابتی در نطق خود مدعی شد امکان ندارد نماینده‌ای متن توافق برجام را خوانده باشد و باردیگر به عوامل آن رأی اعتماد بدهد. وی همچنین درباره گزینه تصدی صندلی وزارت امور خارجه گفت«عراقچی دیپلمات واقع‌بین نیست» و «حتی مجری خوبی نیز برای سیاست‌های شورای امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب نبودند؛ چراکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در یکم فروردین ۱۳۹۵ در مشهد فرمودند خود آقای ظریف وزیر امور خارجه آمد به من گفت که ما از برخی خطوط قرمز نیز نتوانستیم محافظت کنیم». پیش از دفاعیه وزیر پیشنهادی، منوچهر متکی چهره شناخته شده اصول‌گرا نیز در نطقی در موافقت با سیدعباس عراقچی، وی را «دیپلمات جامع الاطراف» و با تجربه خطاب کرد.
عراقچی نیز در سخنرانی خود در دفاع از برنامه‌هایش برای این وزراتخانه با اشاره به پیگیری سیاست 
حسن همسایگی و اولویت دادن به بهبود رابطه با کشورهایی که در زمان سختی و تحریم با ایران همراه بوده‌اند، اعلام کرد: «وزارت امور خارجه از تکلیف خود برای برطرف کردن تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه گرفتار تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهد افتاد». عراقچی در بخشی از نطقش به کلیپی از سخنانش نیز که به درخواست ثابتی در مجلس پخش شد، واکنش نشان داد و آن را «سند افتخار» برای خود دانست و نسبت به اظهاراتش در آن فیلم گفت: «گفتم ترامپ توان از بین بردن برجام را ندارد و نگفتم که ترامپ از برجام خارج نمی‌شود و همین اتفاق هم افتاد».
محمدرضا ظفرقندی نیز از گزینه‌هایی بود که صحبت‌ درباره صلاحیت وی برای تصدی صندلی وزارت، با حاشیه و نقد و نظرهای تندتر همراه بود. هر چند وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، نظر مثبت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را با خود همراه کرده بود، ولی حجم ثبت‌نام نمایندگان برای سخنرانی کردن در مخالفت با وزارت او نشان می‌داد شاید رشته اعتماد مجلسی‌ها به او در روز رأی‌گیری، گره بخورد. 

نطق تیز مالک شریعتی علیه ظفرقندی
نطق تند و تیز مالک شریعتی  نیاسری نماینده تهران نمونه‌ای از همین موارد بود که بازتاب بیشتری نیز در شبکه‌های اجتماعی داشت. شریعتی در نطق خود مواضع تند سیاسی و جناحی ظفرقندی در ماجرای کوی دانشگاه، فتنه ۸۸ و اغتشاشات ۱۴۰۱ و تمجید او از سران فتنه را مهم‌ترین عوامل برای عدم صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت برشمرد. ظفرقندی نیز در سخنرانی خود به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و همکاری‌اش با گروه‌های سیاسی مقابل خود در زمان مسئولیتش در علوم پزشکی را شاهدمثالی بر عدم سیاسی کاری‌‎اش معرفی کرد. 
آخرین نوبت بررسی برنامه‌ها، عصر دیروز به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت. احمدی میدری در نشست‌هایش با کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس توانسته بود نظر موافق اکثریت این کمیسیون‌ها را برای خود بگیرد. میدری نیز چون ظفرقندی به‌واسطه برخی اظهارنظرها زیر تیغ نمایندگان منتقد رفت. برخی نمایندگان معتقد بودند با تمرکز روی این مؤلفه‌ها، نباید حساسیت جبهه انقلاب نسبت به برخی وزرای پیشنهادی را پایین آورد. موافقان میدری نیز معتقد بودند او «فهم نظری و تجربی عمیقی از سیاست اجتماعی توافق‌ساز عدالت‌گستر» دارد و باید به او فرصت داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.